Maak eens een keuze: Op safari in Zuid Afrika of een nieuwe TV aan de muur… een citytrip Barcelona met een bezoek aan de plaatselijke FC of een nieuw horloge. De antwoorden kunnen verschillen per leeftijd, echter steeds meer mensen kiezen voor ervaringen in plaats van producten.

Uit onderzoek onder een grote groep millennials is gebleken dat maar liefst 81% kiest voor ervaringen boven het hebben van producten en geld. Dit is niet voor niets. Het beleven van ervaringen heeft een veel grotere impact dan het aanschaffen van iets nieuws.

Verschillende onderzoekers hebben een studie losgelaten op hoe het uitgeven van geld nu eigenlijk gelukkig maakt. Hierbij is er in eerste instantie vanuit gegaan dat materiële bezittingen een langer gelukseffect geven aangezien deze langer in het bezit zijn dan een ervaring. Een ervaring is tenslotte zo voorbij.

Het tegendeel is echter waar en lijkt volgens Dr. Thomas Gilovich erg op de Easterlin Paradox. Deze zegt namelijk dat de mate van geluk in de loop van de tijd niet omhoog gaat wanneer het inkomen en het bezit van producten blijft toenemen.

Hiervoor zijn verschillende redenen:

Het geluk van nieuwe producten is van korte duur

Het kopen van nieuwe kleding geeft veelal een goed gevoel. Je bent weer bij de tijd en ziet er weer goed uit. Voor hoelang houd je dit goede gevoel? Tot de eerste keer wassen of tot het eerste moddervlekje op je nieuwe schoenen zit? Het gevoel van geluk is vaak snel verdwenen door gewenning.

Het geluksgevoel dat ontstaat bij aankoop van een nieuw computerspel, telefoon of horloge vermindert supersnel als deze onderdeel worden van je dagelijkse leven. Ervaringen daarentegen maken onderdeel van je identiteit en vormen je tot wie je bent. Vergelijk het met het hebben van de nieuwste plaat van the Rolling Stones ten opzichte van het bijwonen van hun laatste concert in de Amsterdam Arena. Je kiest de ervaring boven het hebben van de plaat, niet waar?

Bekijk onze unieke ervaringen

Ervaringen als verbindende factor

Ervaringen beleef je vaak samen. Na de tijd herbeleef je deze door de verhalen die je vertelt aan familie en vrienden. Deze interactie zorgt voor verbinding en relaties. Tijdens die verjaardag praat je toch ook liever over een supergave parachute sprong dan over de aankoop van een paar nieuwe schoenen?

De herinnering aan de ervaring bindt je met anderen en dat doet het praten over de aankoop van een paar nieuwe schoenen niet.

Teveel producten hebben is ongezond

Het hebben van teveel producten met als gevolg een overvolle zolder, garage of zelfs gehele woning kan je gezondheid ernstig schaden. Het stressniveau van de mens neemt namelijk toe naarmate het huis voller en drukker word. Een te hoog stressniveau leid tot een slechte nachtrust, vermoeidheid en negatieve emoties.

Ervaringen zijn een combinatie van momenten

Ervaringen bestaan uit een reeks van mooie momenten. Wanneer je een prachtige reis wilt maken dan begint de ervaring al bij het uitzoeken van een bestemming, de plek waar jullie gaan overnachten en het kiezen van de vliegmaatschappij. Vervolgens ga je boeken en ontvang je alle reisbescheiden. Het boeken van excursies is het volgende wat jullie gaan doen. En zo volgen er nog meerdere mooie momenten die sterke emoties oproepen die je op de langere termijn nog goed weet te herinneren.

Ervaringen zorgen ervoor dat je groeit als mens

Ervaringen laten je iets beleven. Als voorbeeld nemen we weer die mooie reis naar dat onbekende land. Dit brengt je als mens meer dan alleen al die mooie herinneringen. Zo maak je tijdens de reis kennis met nieuwe culturen, mensen en gewoonten wat weer kan leiden tot nieuwe inzichten. Je groeit als mens en bent mogelijk dankbaarder voor hetgeen je hebt en waardeert meer je eigen levensstandaard.

Bijkomend effect is dat je je tijdens de reis minder vergelijkt met de mensen om je heen. Het bezit van producten is vaak een ‘kijk mij eens’ spelletje met buren, vrienden of collega’s. Het moet groter, beter en mooier. Dit in tegenstelling tot ervaringen. Deze zijn veelal niet te vergelijken in waarde maar leidt uiteindelijk wel tot een gelukkiger leven.

Een gelukkiger leven, is dat nou niet wat iedereen wil?