Werkgevers geven met enige regelmaat cadeaus aan werknemers. Alleen al aan kerstcadeaus werd afgelopen jaar naar schatting 370 miljoen euro uitgegeven. Denk bij cadeaus voor werknemers aan cadeaukaarten, een boodschappenpakket met Kerst of een bronzen beeldje bij een jubileum. Dit wordt vanuit de werkgever vaak gezien als de ultieme manier om de werknemer te bedanken en waardering te tonen aan het personeel. Maar hoe effectief is dit eigenlijk?

Cadeaukaarten: praktisch, maar vaak ongebruikt

Het geven van een cadeaukaart is populair onder werkgevers. Ze zijn praktisch en gemakkelijk om te geven. In ons land wordt dan ook jaarlijks naar schatting ter waarde van € 1,5 miljard aan cadeaukaarten gekocht (ook consumenten).

In veel gevallen, zo is gebleken uit onderzoek, belandt maar liefst 10 tot 30% van de verkregen cadeaukaarten in de lade, wordt nooit ingewisseld en verloopt. Jaarlijks komt dit neer op een bedrag van 150 tot 450 miljoen euro aan verlopen cadeaubonnen!

In veel andere gevallen wordt de verkregen cadeaukaart bij thuiskomst direct doorgegeven aan de partner. De intentie waarmee het cadeau gegeven is haalt zijn doel niet en je kunt spreken van een mismatch. Blijkbaar is een cadeaubon toch niet voor iedereen het ultieme cadeau.

Hiermee gaat niet alleen een hoop geld verloren, het laat ook zien dat de werkgever zich onvoldoende heeft ingespannen om iets speciaals voor de werknemer te kiezen.

Traditionele cadeaus passen niet bij de huidige tijd

Zijn traditionele cadeaus, zoals bloemen, bronzen beeldjes en cadeaukaarten nog wel relevant voor de huidige generatie werknemers? De vaak nietszeggende cadeaus zijn te onpersoonlijk en voelen als een verplichting in plaats van een echte waardering. In sommige gevallen kan het geven van een onpersoonlijk cadeau zelfs leiden tot een gevoel van ontevredenheid. Oeps!

Uit marktonderzoek blijkt dat bijna 50% van de werknemers gekregen cadeaus onpersoonlijk vindt en liever een cadeau ontvangt waarbij ze zelf keuzemogelijkheden hebben.

8 redenen waarom kiezen voor ToJoy-ervaringen in plaats van cadeaukaarten

Gepersonaliseerde cadeaus: de oplossing

Een alternatief voor de traditionele cadeaus zijn cadeaus die zijn afgestemd op de voorkeuren en interesse van de werknemer. Denk bijvoorbeeld aan een bon voor een restaurant waar de werknemer graag een keer zou willen eten, een abonnement op een tijdschrift dat hij of zij leuk vindt of een van de vele bucketlist items die de werknemer ooit nog zou willen beleven.

Wanneer je als werkgever de werknemer zelf de keuze wilt geven voor een unieke ervaring dan is een uniek beloningsplatform en spaarsysteem als ToJoy een goede optie. Door te werken met zinvolle, persoonlijke cadeaus laat de werkgever zien dat deze de werknemer echt kent en zich heeft ingespannen om iets bijzonders in gang te zetten.

Wordt een werkgever zelf blij van deze cadeaus?

Het kan voor een werkgever erg moeilijk zijn om een cadeau te kiezen dat echt passend is voor elke werknemer. Dit kan leiden tot een gevoel van onzekerheid of twijfel of de keuze wel de juiste is. Zal iedereen wel gelukkig zijn met de cadeaubon van een bekende webwinkel? Word ik als werkgever zelf blij van een bronzen beeldje of die medaille voor medewerker van de maand? Als een werkgever zich ervan bewust is dat een persoonlijk cadeau in de vorm van bijvoorbeeld een unieke ervaring de juiste uiting van waardering is kan het geven van zo’n cadeau juist leiden tot een gevoel van voldoening en tevredenheid.

In plaats van cadeaus te geven uit verplichting of om aan een bepaalde verwachting te voldoen, kan een werkgever zich niet beter onderscheiden en de relatie met zijn werknemers versterken?