Er is momenteel enorme krapte op de arbeidsmarkt en er zijn simpelweg veel meer vacatures, dan dat er werkzoekenden te vinden zijn. Het vinden van goed personeel is dan ook aan de orde van dag voor veel werkgevers en voor veel recruiters ligt een mooie uitdaging om de openstaande vacatures gevuld te krijgen.

Referral marketing, of beter gezegd referral recruitment, blijkt al jaren een van de meest effectieve manieren om personeel te werven en vacatures gevuld te krijgen. Wat is referral recruitment eigenlijk en op welke manier kan het succesvol toegepast worden binnen je organisatie?

Wat is referral recruitment?

Referral recruitment is simpel gezegd een wervingsmethode waarbij gebruik gemaakt wordt van het netwerk van de eigen medewerkers. Door inzet van eigen medewerkers kunnen mogelijke kandidaten worden gevonden die je anders wellicht niet zou bereiken. Dit klinkt eenvoudig, maar er komt natuurlijk wel wat meer bij kijken…

Werknemers als ambassadeurs van je organisatie

De eigen medewerkers zullen in de meeste gevallen de beste ambassadeurs van je organisatie zijn. Ze kennen de organisatie en bedrijfscultuur als geen ander. Maar hoe zet je eigen medewerkers aan tot bijvoorbeeld het delen van vacatures?

De oplossing zit hem grotendeels in de aandacht en waardering die aan het personeel wordt gegeven. Hierbij gaat het niet enkel om het stuk beloning, maar wordt ook gekeken naar het werkgeluk dat mensen zelf ervaren binnen een organisatie. Wat je hoopt te bereiken, is dat mensen zó blij zijn om bij het bedrijf te werken dat ze dat anderen ook gunnen.

De beloning is daarnaast een van de belangrijkste motivaties voor je medewerkers om referrals aan te dragen, dus zorg voor passende beloningen.

Met ToJoy kies je voor ervaringsgerichte werknemersbeloningen die zorgen voor het WOW-effect. Ons platform kent meer dan 1.000 spraakmakende ervaringen die mensen bij zal blijven. Wij geven organisaties de mogelijkheid om werknemers op de meest zinvolle manier te belonen.

Voordelen van referral recruitment

  • Explosieve groei van het bereik

Doordat elke medewerker in principe een recruiter wordt, vergroot je sterk het bereik van je vacature en daarnaast zul je sneller geschikte kandidaten vinden.

  • Lage wervingskosten

Doordat jouw medewerkers vacatures delen op verschillende social media, hoef je dit als recruiter niet meer te doen. Minder kosten aan advertenties of vacaturebanken, maar een groter organische bereik door eigen medewerkers. Referral recruitment zorgt over het algemeen voor een lagere cost per hire en hogere kwaliteit per hire. De beloning die werknemers ontvangen voor referrals zal vrijwel altijd lager liggen dan reguliere wervingskosten.

  • Kandidaten die beter aansluiten bij je bedrijf

Medewerkers die via referral recruitment worden aangenomen blijven vaak langer in dienst. Er is een betere klik met het bedrijf, waardoor deze mensen zich sneller thuis voelen binnen de organisatie.

  • Verbetering van employer brand

Medewerkers die uit zichzelf positief praten over hun werk en vrijwillig vacatures delen op LinkedIn zullen meer waard zijn voor je employer brand dan alle marketingacties, waarmee het imago van een organisatie ‘opgepoetst’ moet worden.

Start met referral recruitment en het ToJoy beloningsprogramma

Wil je graag starten met referral recruitment, maar ben je nog op zoek naar een passende beloning voor je werknemers? Neem gerust eens contact op met Martijn of Sidney van ToJoy. We vertellen je graag meer over ons platform en hoe referral recruitment in combinatie met ToJoy voor het werven van nieuwe mensen kan zorgen.